„DOOM” to jedna z najważniejszych i najbardziej wpływowych gier komputerowych w historii, która zrewolucjonizowała gatunek strzelanek pierwszoosobowych (FPS). Pierwsza wersja gry, stworzona przez id Software, została wydana w 1993 roku i od razu zyskała ogromną popularność. Gra nie tylko dostarczała niesamowitej zabawy, ale również ustanowiła nowe standardy w zakresie grafiki, dźwięku i interakcji w grach komputerowych. DOOM był kamieniem milowym, który otworzył drzwi do przyszłych sukcesów gatunku FPS, stając się inspiracją dla niezliczonych tytułów.
„DOOM” został stworzony przez zespół programistów z id Software, na czele z Johnem Carmackiem i Johnem Romero. Gra powstała jako duchowy następca „Wolfenstein 3D” (1992), która była jedną z pierwszych gier FPS. Twórcy DOOM postanowili jednak podnieść poprzeczkę, wprowadzając bardziej zaawansowaną grafikę 3D (choć nadal 2D z elementami 3D) oraz bardziej rozbudowaną mechanikę rozgrywki.
„DOOM” opowiada historię żołnierza (często określanego jako „Doomguy”), który walczy z potworami z piekła rodem w kosmicznej bazie na Marsie. Gra oferowała dynamiczną akcję, ogromną liczbę broni i przeciwników oraz charakterystyczną, mroczną atmosferę. Celem gracza było przejście przez różne poziomy pełne demonów, z wykorzystaniem szerokiego arsenału broni, od pistoletów po rakietnice.
Jednym z głównych osiągnięć DOOMa była jego grafika. Gra wykorzystywała silnik graficzny opracowany przez Johna Carmacka, który pozwalał na wyświetlanie realistycznych dla tamtych czasów, trójwymiarowych poziomów z wykorzystaniem zaawansowanego oświetlenia i tekstur. W przeciwieństwie do wcześniejszych gier FPS, które wykorzystywały prostą grafikę 2D, DOOM oferował wrażenie przestrzenności, co było rewolucyjne w 1993 roku. Dzięki temu tytuł ten przyciągnął ogromne rzesze graczy, którzy po raz pierwszy poczuli się zanurzeni w pełnym 3D świecie.
Silnik DOOMa stał się także bardzo popularny i był wykorzystywany do tworzenia innych gier. Jego możliwości były na tyle elastyczne, że pozwalały na tworzenie różnorodnych modyfikacji, które wprowadzały nowe poziomy, postacie, a nawet zmieniały mechanikę gry. Społeczność graczy wkrótce zaczęła tworzyć własne dodatki, co znacznie przedłużyło życie gry i wprowadziło ją w kolejne dekady.
Multiplayer – Narodziny e-sportu. „DOOM” to również jedna z pierwszych gier, która umożliwiała tryb multiplayer, czyli rywalizację pomiędzy graczami za pośrednictwem sieci lokalnych (LAN). Choć dostępność internetu w latach 90. była ograniczona, możliwość gry z innymi osobami w trybie sieciowym była prawdziwą innowacją. Przełomowy dla gry był również tryb „deathmatch”, który zyskał ogromną popularność i stał się fundamentem dla przyszłego rozwoju e-sportu.
DOOM wywarł ogromny wpływ na cały przemysł gier komputerowych. Wprowadzenie płynnej, szybkiej akcji, intensywnej walki z demonami i używania różnych broni zrewolucjonizowało rozgrywki w grach FPS. Tytuł ten zainspirował późniejsze gry, takie jak „Quake”, „Half-Life” czy „Unreal Tournament”, które wykorzystywały podobne mechaniki i technologię, ale rozwijały je w nowych kierunkach.
Ważnym elementem sukcesu DOOMa była także jego ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Bobby’ego Prince’a. Chociaż ścieżka dźwiękowa była dość prosta, to jej ciężki, metalowy klimat idealnie komponował się z atmosferą gry i stał się niemalże ikoniczny. Motywy muzyczne z DOOMa do dziś są rozpoznawane przez fanów i często pojawiają się w różnych formach kultury, także w memach czy filmach.
Ważnym elementem sukcesu DOOMa była także jego ścieżka dźwiękowa, skomponowana przez Bobby’ego Prince’a. Chociaż ścieżka dźwiękowa była dość prosta, to jej ciężki, metalowy klimat idealnie komponował się z atmosferą gry i stał się niemalże ikoniczny. Motywy muzyczne z DOOMa do dziś są rozpoznawane przez fanów i często pojawiają się w różnych formach kultury, także w memach czy filmach.
Po sukcesie pierwszego „DOOMa” pojawiły się kolejne odsłony serii. Każda z nich przynosiła nowe innowacje i rozwijała koncepcje zapoczątkowane w pierwszej części. W 2004 roku pojawiła się gra „DOOM 3”, która zastosowała nowoczesną jak na tamte czasy grafikę 3D i bardziej stonowaną, klimatyczną atmosferę. Z kolei w 2016 roku zadebiutował „DOOM” (część rebootowa), która powróciła do korzeni serii, oferując brutalną akcję, szybką walkę i charakterystyczny, mocny klimat.
„DOOM” to gra, która nie tylko zrewolucjonizowała gatunek FPS, ale również wpłynęła na rozwój całej branży gier komputerowych. Wprowadzając innowacje technologiczne, rewolucjonizując grafikę i dźwięk oraz umożliwiając grę w trybie multiplayer, stał się jednym z fundamentów współczesnego świata gier. Jego dziedzictwo trwa do dziś, a każdy nowy tytuł z serii buduje na solidnych podstawach wytyczonych przez legendarny DOOM z 1993 roku.